Press Enter to Search

Wat verandermanagers kunnen leren van het WK

23 juni 2014

Verandering. Het is continu. U heeft vast ook met een verandertraject te maken. U leidt er het of ondergaat het. Of beide. Heeft u er een beetje zin in, dat veranderen? Of ligt u er wakker van? En waarover dan? De budgetten? Of tijd? Het gesprek erover met uw collega of medewerker? Of lijdt u aan het syndroom: ‘daar gaan we weer…’? Gelooft u eigenlijk wel in de verandering? Bent u trots op uw bijdrage? Zeker weten dat u enkel positief bent als u weet hoe u mensen in beweging krijgt. Als u ze ambassadeur weet te maken van de verandering. Hoe doe je dat? Het Wereldkampioenschap Voetbal 2014 is de perfecte inspiratiebron.

WK: In deze tijd bruist het. Het zindert in de lucht. We zien de buurman of buurvrouw meer dan ooit te voren. En bij winst: wat een feest! ‘Dat doen we volgende wedstrijd weer’. Thuis of op het veld: beweging alom! Voor iedereen. Is dat niet ook wat we met Verandering willen? Wat kunnen we leren van het succes van Oranje?

Les 1: Doel. Van speler tot supporter en zelfs mijn zoontje van 3 weten het allemaal heel goed. Er is maar 1 doel. En dat is winnen! Wat is uw doel met de Verandering? Is het bij iedereen bekend? Is het herkenbaar en gedeeld?  Roept het een positief gevoel op?

Les 2: Een sterk elftal. Veranderen doe je niet alleen. Met je collega’s. Met je partner organisaties. En het meest belangrijk: de klant of burger. Niemand onder de elftalleden is gelijk. Ieder heeft zijn unieke kennis, zijn rol en capaciteiten. Maak gebruik van die diversiteit. Hoe ziet jouw elftal eruit? En waar stelt u de klant of de burger op: op het veld of de tribune?

 Les 3: Enthousiasme. Van Perzie deed iets geweldigs bij de gelijkmaker in de wedstrijd tegen Spanje. En iedereen doet hem na! Het internet knalt uit zijn voegen: #persieing. En het zet jong en oud in beweging! Bent u zelf enthousiast over uw Verandering? En kunt u het enthousiast overbrengen? Als u staat voor uw zaak en enthousiast erover kunt vertellen en handelen, volgen anderen vanzelf. Vergeet dan niet: enthousiasme = authentiek. En soms een beetje over de top

Les 4: Wees op alles voorbereid. Zo’n Oranje wedstrijd is een heel geregel. Het is al weken, maanden bekend dat het er aan komt. Iedereen heeft zo tijd om voldoende te trainen, vluchten te regelen, etc. Alle scenario’s zijn doordacht: Wat als we winnen. Wat als we verliezen? En iedereen weet van te voren: het loopt nooit zoals je verwacht.  Gedrag in verandertrajecten is moeilijk te voorspellen. Wees flexibel in uw reacties!

Les 5: Alle remmen los. Remmen los op het veld. Dat kun je als speler alleen als je in topvorm bent en als fan alleen als u ‘het virus echt te pakken hebt’. Alle remmen los zit ook in de communicatie: Het Oranje ziet u overal deze dagen. In alle winkels, via tv, online en elke meeting die u uitloopt hoort u ‘prettige wedstrijd!’ (multichannel). Iedereen wordt er in zijn eigen omgeving mee besmet (‘segmentatie’). En in uzelf: Als u voetbal echt leuk vindt dan gaat u helemaal los. Dat geldt ook voor uw werk!

Les 6: De nabeschouwing. Wist u dat meer mensen de nabeschouwing keken van de wedstrijd Nederland-Spanje dan de wedstrijd zelf? De kracht van de herhaling en als het maar interessant genoeg is volgen er meer, is hier de les. En ook: Nabeschouwing met je eigen team. Wat ging er dan zo goed? Wij noemen dat ook wel ‘scrum’. Plannen maken kost heel veel tijd. Gewoon doen en scherp blijven op de bal, werkt sneller!  

Prettige wedstrijd! 

Vond u dit artikel waardevol? Dan waarderen wij uw tweet! @ambassadorwise

 

 

One Comment

Post Comment

t Twitter f Facebook g Google+