Press Enter to Search

Verliefd op de werkvloer = goed voor de economie

Wat zou er gebeuren als elk kind in de UK elke dag een banaan zou eten? Deze vraag kwam van Kiwi – een heftruckchauffeur bij een bananenrijperij van Chiquita in Yorkshire. Een voormalig biologiedocent die 12 jaar geleden voor de liefde naar de UK kwam. Zijn vraag zorgde voor een doorbraak in één van de ambassadeursmeetings die we voor de Europese organisatie ontwikkelden.

De vraag kwam voort uit één van de Experience sessie waarin Chiquita medewerkers wilde betrekken bij het vormgeven van de toekomst van de organisatie. Dit was een wens vanuit het corporate management als gevolg van deelname aan het programma UnderCover Boss in de US. Het was een eerste stap om te ervaren of er ook in Europa animo voor zou zijn. We gebruikten een parelproject uit de Tropen – Nogal, Costa Rica – om de vraag aan de groep voor te leggen: the good we can do in Nogal, can we do it here too?

Wat een energie kwam er op tafel door die ene vraag: Ideëen van het introduceren van biofuels, slimmer laden, energiebesparing in de koeling, tot….dus die ene cruciale vraag waar men unaniem van zei: wij hebben een prachtig product dat mensen gezond maakt en houdt. Dat product is van grote waarde in een gebied waar mensen relatief ongezond leven als gevolg van hogere werkloosheid, etc. ‘Als we echt impact willen maken, dan moeten we het hebben over gezond eten. Kinderen weten simpelweg niet dat fruit en dus ook bananen gezond zijn – het zou fantastisch zijn als we ze in een educatieprogramma dit kunnen leren en dat ze het mee naar huis nemen en hun ouders gaan vragen om meer fruit te kopen.’

Dit idee toonde aan dat ondernemerschap en maatschappelijke waardecreatie hand in hand gaan en van alle lagen in de organisatie kunnen komen. Het was vooral een grote eye opener voor het leiderschap in de organisatie, omdat niemand deze vraag van een heftruckchauffeur had verwacht. ‘Our people know so much more than we think – we should use this potential more!’, zei de country manager. Na onze samenwerking werd in een maandelijkse meetings doorgewerkt aan de ontwikkeling van de vele projecten. Kiwi was er blij mee: eindelijk kon hij weer aan de slag wat hij het mooiste vond : kinderen iets leren over de natuur.

Deze verhalen zijn het bewijs dat mensen met de beste ideëen komen als ze iets doen waar ze graag hun bed voor uit willen komen. Dan zetten ze ook graag een extra tandje bij. Voorwaardelijk is dan dat mensen hun Purpose kennen. En er een vonkje is tussen de Purpose is van het individu en die van de organisatie waar ze voor of mee werken. Als je die mensen in de organisatie weet te vinden en verbinden op die vonk, en kunt versterken, heb je goud in handen om innovatie en transformatie te versnellen. Mensen worden als het ware weer verliefd op hun eigen werk en organisatie. En dat geeft energie! En dat is weer goed voor de economie. En de samenleving.

Datzelfde doel nastreven vanuit een gedeelde passie en complementaire skills voelt vaak een beetje als verliefd zijn. Onze ambassadeurs hebben dat, maar wij hebben dat ook weer. Wij zijn ook een beetje verliefd….. op …

Tijdens het Purposed-congres van GoodUp op 5 oktober deelden we drie verhalen van ambassadeurs zoals Kiwi. GoodUp biedt een erg mooie online tool om deze positieve beweging te versterken. We werken dan ook samen met GoodUp tooling om bottom-up projecten te initiëren en collega’s hierbij te betrekken. Daarmee komen de beste ideeën van medewerkers snel, grootschalig en meetbaar aan de oppervlakte. Deze aanpak sluit goed aan bij de ambassadeurskracht waar wij in geloven. Datzelfde doel nastreven vanuit een gedeelde passie en complementaire skills voelt dus ook voor ons weer een beetje als verliefd zijn. Onze ambassadeurs hebben dat, maar wij nu dus ook een beetje. Verliefd op … GoodUp. Let’s call it Purpose Love!

Dank voor het podium, GoodUp! Fijn dat we elkaar op onze Purpose hebben gevonden en elkaar kunnen versterken! 

Dit is trouwens een superleuke blog, mensen! https://goodup.com/10-quotes-booking-com-transavia-tommy-hilfiger-innovating-bottom/

ambassadorwise; purpose; sustainability

ambassadorwise; purpose; sustainability

GOODUP KIWI

There are no comments yet, add one below.

t Twitter f Facebook g Google+