Press Enter to Search

Organisaties naar Olympisch niveau met de kracht van Ambassadeurs: vier lessen

22 augustus 2016

Daar zijn ze dan: 19 Nederlandse medaillewinnaars! Nog een keer die vrolijke, Braziliaanse party in dat Macarena-stadion en dan is het voorbij: de Olympics 2016 in Rio.

Een waardevol vermaak voor menig verveelde Nederlander die deze regenachtige zomer thuis bleef. Ook wij zaten voor de buis op deze regenachtige dagen. Weken. Rio 2016 was het lichtpuntje op deze dagen. En een waar feest om naar te kijken. Een inspiratiebron voor zoonlief van vijf jaar die zegt: zo’n medaille wil ik later ook. En bij mij kwam – niet gehinderd door enige beroepsdeformatie – de vraag op: Is het ook een inspiratiebron voor bestuurders? De parallellen tussen topsport, Brazilië en de aanpak van werken met ambassadeurs toont immers vele overeenkomsten!

Hier volgt een korte beschouwing gevolgd door vier lessen:

Ambassadeurschap is een uiterst effectieve manier om organisaties toekomstbestendig te maken danwel te houden. De aanpak kent meerdere basisprincipes die zijn geankerd in theorie van Strategy & Change Management, Marketing, Communicatie, CSR en Leiderschap, etc. We houden onze literatuur en goeroes netjes bij, maar we leerden in de tussentijd vooral dat de grootste successen in onze aanpak plaatsvonden door dat we ‘gewoon aan de slag gingen’ met de ambassadeurs van een organisatie: mensen die wíllen. Door hen de ruimte te geven om zich te ontwikkelen en bij te dragen aan de transformatie die nodig is voor de betreffende organisatie. Zonder blauwdruk, want die bestaat niet. Wat werkte wel? Rio2016 inspireert op vier lessen: 

Les 1 Doorzetten Voor succesvolle sporters geldt: ergens je zinnen op zetten en net zo lang vol houden dat het gelukt is om een stap te maken. En dan nog één. En dan nog één. Trainen. Oefenen. Opbouwen. En af en toe een pauze of persmoment. Dat geldt ook voor organisaties die werken aan toekomstbestendigheid. Agile trajecten met de ambassadeurs als Olympisch atleet. 

Les 2: Enthousiasme! Veranderingen rond transformatievraagstukken lijken vaak zware kost. Een ogenschijnlijk onbeklimbare berg. Een bij vlagen zinloze exercitie, want hoeveel invloed hebben we eigenlijk?! Meer dan je denkt als je gelooft in het ‘bouwen van een beweging’! We kunnen bergen met elkaar verzetten als we elkaar motiveren, enthousiasmeren, een feest maken van wat alles dat wel lukt in plaats uitvergroten wat er allemaal fout gaat. In dat licht is het terugsturen van de ‘losers’ op een vroege vlucht een totaal foute keuze. Ambassadeurstrajecten beginnen langzaam en versnellen dan exponentieel, mits het eerste success op juiste manier wordt uitgenut, gevierd en uitvergroot. 

Les 3: Samen bouwen Sport is – net als ambassadeurstrajecten – een proces waar je niet altijd ongeschonden uitkomt. Vaak onverwachte wendingen, soms positief en soms niet zo leuk. We zagen het bij de wielrenners: de één viel. De ander won. Hoe werkt zoiets?! Hoe haal je daar toch kracht uit? Door met elkaar te groeien. Een gedeeld doel voor ogen te hebben. Met elkaar en individueel. Door samen een verhaal te bouwen waar je geschiedenis mee kan schrijven. Iets groots. Iets dat voelt als zinvol.

Om dat je bereiken hebt je elkaar nodig, – met eigen ambitie als uitgangspunt. Misschien kunnen we dat nieuwe business model niet in ons eentje uitvinden, maar we kunnen wel die ene gedachte combineren met de gedachte van een ander en zo een stap maken. En een tussentijds doel te bereiken. En dat vier je dan weer zodanig (zie les 2) dat dat weer anderen motiveert om ook mee te denken en te doen. Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder!

Les 4: Urgentie Waar doe je het voor? De sporters hebben dit haarscherp op het netvlies. Goud op de Olympics. Daar focus je op. Daar plan je naar. Een periode van 2 of 4 jaar is goed te overzien voor menigeen.

De belangrijkste basis voor AmbassadorWise werken is het formuleren van korte en middellange termijn doelen. Een ‘stip op de horizon’ is wenselijk maar vaak te ver weg en te vaag om ‘voorstelbaar’ en ‘realiseerbaar’ te zijn. Misschien kunnen we dat nieuwe business model niet in ons eentje uitvinden, maar we kunnen wel die ene gedachte combineren met de gedachte van een ander en zo een stap maken. Zodanig dat dat weer anderen motiveert om ook mee te denken en te doen doen. Dit is geankerd in de theorie van het agile werken (scrum) en waarderend onderzoeken en bovenal bewezen in de praktijk van Rio en AmbassadorWise. Op naar de volgende Olympics dus!

Bevalt deze sporteditie? Lees dan ook onze post uit 2014: http://ambassadorwise.nl/wat-verandermanagers-kunnen-leren-van-het-wk/ Of ons artikel in Controller magazine: http://bit.ly/2btPLyq

Wij waarderen uw Linkedin share of tweet met tag @ambassadorwise!

Foto: Nos.nl 

olympics

There are no comments yet, add one below.

t Twitter f Facebook g Google+