Press Enter to Search

Alles-moet-anders-Piet ontslagen!

3 december 2015

De shock is groot aan het eind van het verhaal… 

…..Rekenpiet en de ‘Alles-moet-anders-Piet’ zijn ontslagen! Yves en Jamie van respectievelijk 5 en 3 jaar oud kijken me ontsteld aan. ‘Nou, het was ook wel een beetje dom van ze!’  Wat is er gebeurd?! En hoe past dit verhaal op de actualiteit van nu en van verandertrajecten?

 

What happened?!

toen sinterklaas

Het verhaal dat ik Yves en Jamie voorlas is dat Rekenpiet en ‘Alles-moet-Anders-Piet’ de Sint eens zover kregen om de intocht sneller en goedkoper te doen. Met vliegtuigen van Spanje naar Nederland omdat het sneller was, op de motor de intocht in plaats van met trouwe Amerigo en pakjes ….Die kon je zelf op komen halen bij een centrale afhaalplek, met alle files en trammelant van dien.  Het werd een enorme chaos, waar de sfeer ver te zoeken was. En iedereen was uiteindelijk teleurgesteld en had niet het gezellige feest waar ze op hadden gehoopt.

Voor jong en oud herkenbaar

Het verhaal geeft hiermee goed weer dat wat waardevol is voor mensen (en organisaties) niet altijd in geld te vatten is. Hoe ‘waardeer’ je de waarde van nostalgie en identiteit, in dit verhaal?

Het is ook een bevestiging van dat we eigenlijk heel goed weten wat ‘waarde’ is en dat sommige zaken onbetaalbaar zijn.Het was leuk bedacht dat Sint sneller zou zijn per motor, maar dan mis je de waarde ‘plezier’ met elkaar.

Niet financiële waarden waarderen in relatie tot een financiële waardering, dat gebeurt momenteel ook in Parijs bij de COP21. De waarde van een gezond klimaat, is niet in euro’s uit te drukken maar gaat om puur ‘overleven’.

In relatie tot verandertrajecten

Het verhaal is ook parallel te trekken aan ontwikkelingen in verandertrajecten

–       Er staat een dominant persoon op die zegt dat alles anders moet en die ene persoon of een kleine meerderheid drukt een te groot stempel zonder open te staan voor de mening van de minderheid;

–       Er wordt een verandertraject opgezet en het stuur gaat ineens radicaal om.

–       Mensen hebben moeite om te delen dat ze het niet zo eens zijn met de verandering –of zijn zich minder bewust van wat er gebeurt- en bewegen in eerste instantie mee

–       Maar vooral: je kunt een veranderproject zo mooi praten als je wilt, uiteindelijk weten mensen heel goed of de verandering authentiek en te vertrouwen is. Mensen weten –uiteindelijk- heel goed wat de waarde is van een verandertraject: gaat het werken of niet?

Vraag je je af of je tijdig in het proces voldoende ruimte aan de juiste mensen in de organisatie biedt om in te brengen op de ‘veranderplannen’? Vraag je je af of je mensen op de juiste en meest effectieve manier worden betrokken? Of denk je dat je traject sneller kan?

Dan is het misschien eens tijd voor een AmbassadorProof Approach. Een korte maar krachtige interventie waarin we in kaart brengen hoe graag ambassadeurs voor jou aan de slag gaan als voorlopers in de verandering. Goed voorbeeld doet volgen, en dat versnelt uw verandertraject. 

There are no comments yet, add one below.

t Twitter f Facebook g Google+