Press Enter to Search

MVO: Medewerkers Veranderen Organisaties

30 augustus 2013

De oorsprong van AmbassadorWise ligt bij het prachtige bedrijf InterfaceFLOR. Benoemd tot ’s werelds meest Duurzame Organisatie. Met recht een pionier in Duurzaam of Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). De inspiratiebron was de oprichter en voormalig CEO van deze organisatie: Ray Anderson. Een Radical Industrialist. Wat hebben we dan precies van hem geleerd? [Lees meer over de casus in deze publicatie of lees zijn laatste boek]

De blackbox van MVO

MVO is een onderwerp dat medewerkers motiveert en waar we in de bedrijven heel veel voor hebben opgetuigd. Campagnes, verduurzaamde kantoren en producten, verslagen, certificaten. Maar in hoeverre weten medewerkers wat ze met dit onderwerp moeten of beter gezegd ‘kunnen’? MVO is een aantrekkelijk thema, maar ook een heel complex thema en het is maar weinigen gegund door de bomen het bos te zien.  En dat zien we vaak terug in de kwaliteit van de communicatie: ondoorzichtig en puur eenrichtingsverkeer. Er mist iets! 

Een goed gesprek

De oplossing is makkelijker dan we denken: een goed gesprek. Denk aan een gesprek met de medewerker over de kansen die het thema ze biedt in hun eigen dagelijks werk. Zoals een salesmanager die op een ander niveau of op een andere manier ingangen vindt voor het uitbreiden van zijn netwerk of een productiemedewerker die energie(-kosten) kan besparen door zaken in zijn werkgebied net iets anders te organiseren.

Mindset first!

Een goed gesprek gaat ook over het werken aan de mindset en competenties van medewerkers, zodat ze zelf in staat zijn om hun persoonlijke ambitie binnen hun organisatie te realiseren. Door te durven om het gesprek aan te gaan. Wat kunnen we doen om die doelstellingen helderte maken. Hoe kan ik mijn idee over de buhne brengen?

Sneeuwbal effect

Door in deze aanpak medestanders te vinden en successen te delen ontstaat een kleine groep enthousiastelingen die zich snel kunnen uitbreiden tot een grotere, kritieke massa. Daarvoor zijn geen grote corporate programma’s nodig of structuurveranderingen. Een paar goede gesprekken met elkaar, face-to-face, zijn al voldoende om een sneeuwbal-effect te organiseren.

Medewerkers veranderen, niet managers

Ambassador’s definitie van MVO is ‘Medewerkers Veranderen Organisaties’. In menig afdelings- of communicatieplan mist een aanpak waarbij een handvol medewerkers op een stoel wordt gezet en wordt gevraagd om zijn of haar mening. ‘Wat vind je ervan? Wat heb je nodig? En niet onbelangrijk voor de motivatie: wat zou jij willen. JIJ, ja.’ Makkelijker dan dit wordt het niet.Dat is menselijke maat. En het levert ook nog eens prachtige input voor het personeelsblad op!

Onze definitie van MVO? ‘Medewerkers Veranderen Organisaties’. We helpen organisaties slimmer en verantwoorder te werken. Daarvoor ontwikkelen we bij AmbassadorWise veranderconcepten en faciliteren we deze in de uitvoering waar nodig.

There are no comments yet, add one below.

t Twitter f Facebook g Google+