Press Enter to Search

Waarom echte leiders elke dag een banaan eten

10 februari 2017

Deze week was het weer op TV: de uitzending van Undercover Boss met Fernando Aguirre, de voormalig CEO van Chiquita International Brands. De uitzending heeft AmbassadorWise een fantastische opdracht opgeleverd en in deze blog blikken we daar nog even op terug.

Direct na zijn ervaring in de show startte Fernando acties in het bedrijf om de expertise en energie van mensen meer in te zetten. Met het idee als organisatie succesvol te zijn en te blijven. ‘Door de ervaring in het programma Undercover Boss ben ik gaan inzien dat mensen het verschil maken en de prestatie bepalen en dus moet ik daar meer op sturen. Als zij trots zijn, dan is het bedrijf vanzelf succesvol’. 

AmbassadorWise werkte vervolgens in een opdracht samen met het huidige hoofdkantoor van Chiquita om de bottom-up innovatiekracht van medewerkers in te zetten voor toekomstbestendigheid van de organisatie. Chiquita heeft, net als elke agrofood-partij, forse uitdagingen!

Toekomstbestendige bananen

Chiquita is groot! Vanwege die omvang en gezien haar activiteiten in de food&agri business en retail wereldwijd, heeft deze club te maken met stevige megatrends die serieuze interne en externe risico’s meebrengen. Denk bijvoorbeeld aan de gevolgen van extreme weersomstandigheden door klimaatverandering, arbeidsomstandigheden en natuurbeheer op de plantages, het ‘food for fuel’-debat, digitalisering, verduurzaming van de logistiek en de veranderende consument. In zo’n krachtenveld succesvol kunnen blijven opereren op korte en lange termijn, vraagt om wakkere en proactieve medewerkers in het hele bedrijf: van directie tot heftruckchauffeur. Die heeft Chiquita tegenwoordig. We noemen ze –natuurlijk- ambassadeurs.

Kansen door Kiwi

 ‘Kiwi’ speelde een gouden rol in ons project. Kiwi is een heftruckchauffeur in de bananenrijperij te Sheerness, die voor liefde vanuit Nieuw-Zeeland naar Groot-Brittannië  verhuisde. Al 12 jaar rijdt hij met de heftruck door de rijperij en zijn opdracht is om te zorgen dat de vrachtwagens snel en goed worden in- en uitgeladen. Snel en goed want tot die tijd was het adagium dat‘…. productiviteit en efficiency de sleutel tot succes waren in organisaties’. De reorganisatie van het jaar daarvoor had die boodschap nog eens extra kracht bijgezet. Het was daarom voor Kiwi en zijn collega’s dan ook het best spannend om opeens aan de tekentafel te zitten met ‘de manager’ en ‘de mensen van het hoofdkantoor’ en een open gesprek te voeren over de toekomst van de organisatie. Deze ongewone aanpak kozen we bewust.

Om het gesprek op gang te krijgen vertelden we een verhaal over een project in de tropen. Daar werd onder de naam ‘Nogal’ op een nieuwe manier de samenwerking vormgegeven met medewerkers in een social enterprise met als doel om waarde te creëren op meerdere fronten. Kiwi was de eerste die na lange stilte iets wilde zeggen. Iets dat het ijs brak voor de rest van de groep. ‘We should bring a bit of tropical forest here in Sheerness. A different story, since we are different in the UK. We should do something with health. We don’t have a tropical forest here. All we want is everybody to eat a banana a day! Currently people don’t know the good side of our brand and product’. (Saillant detail: in UK liggen bananen merkloos in de schappen). Dit was de ijsbreker. De rest van de groep knikte en het gesprek ging los.

De trots van de medewerkers bleek onverwacht dichtbij: het eten van een banaan elke dag maakt je ongelooflijk gezond en met alle gezondsheidsproblemen in de UK maakt dat wat je doet zinvol is.

Dat gespreksonderwerp gaf ons de ingang tot een breder gesprek over de maatschappelijke impact van het bedrijf en hoe je daar als medewerkers invloed op kan en vooral wilt uitoefenen. Ook thema’s als energie en nieuwe vormen van marketing kwamen op tafel. Het gevolg is dat een groot deel van de groep – de ambassadeurs- in een vernieuwende samenstelling dat jaar nog meerdere innovatieprojecten zelf ontwikkelde en uitvoerde. Zo vertelt heftruckchauffeur Kiwi vanaf dat moment aan schoolkinderen in zijn woonplaats alles over de banaan en werken ze samen met de lokale dierentuin op gebruik van de plantaardig restafval van de rijperij. 

Elke dag een banaan

De ambassadeurs in de UK komen nog steeds bij elkaar in de werksessies. Chiquita heeft inmiddels de sleutel in handen om zelf ambassadeurskracht te blijven ontwikkelen. omdat ze onze Accelerator formule nu kennen en beheersen.

De persoonlijke ambitie van de CEO was een belangrijke driver om het project te doen slagen en werd in de documentaire prachtig in beeld gebracht: ‘Ik wil mensen helpen om kansen te grijpen’. Als voormalig immigrant uit Mexico en genaturaliseerd VS staatsburger koppelde hij zijn persoonlijke ervaring aan zijn rol als CEO. Met die mindset en de helderheid van zowel het persoonlijk kompas van deze leider als dat van de organisatie, investeerde hij in ambassadeurskracht in de organisatie. En… hij at elke dag een banaan.

 Soms zit ambassadeurskracht in onverwachte, kleine dingen. Dat maakt ons werk zo gaaf. 

Schermafbeelding 2017-02-09 om 16.25.23

There are no comments yet, add one below.

t Twitter f Facebook g Google+