Press Enter to Search

Met ambassadeurs onder de douche = innovatiesucces

16 november 2017

Wat zou er met ons bedrijf gebeuren als 3D-printing en robotica mainstream worden? En wat als fossiele brandstoffen worden vervangen door nieuwe energiebronnen? Deze vraag werd gesteld in één van de werksessies van het ambassadeursprogramma Plieger. Het antwoord is eenduidig: op de huidige manier zou het bedrijf – een technische groothandel – niet meer kunnen bestaan. Ambassadeurs gingen met elkaar aan de slag met de vraag: en nu dan?

Het gesprek naar aanleiding van de vragen voerden we intern in het programma Verantwoord de Toekomst in en dit leidde tot diverse innovatieve acties om de beweging naar een toekomstbestendige organisatie te versterken: Een organisatie die is afgestemd op ondermeer SMART ontwikkelingen en de gevolgen van de energietransitie. Met bijbehorend gedrag van de mensen die deze ambitie gaan realiseren in de toekomst. Het zijn de mensen die het doen! 

Achter deze positieve beweging zitten mensen als Jeroen, één van de vestigingsleiders maar vooral een bevlogen ambassadeur met visie. ‘We moeten vanuit de organisatie zelf de oplossingen voor deze uitdagingen zoeken – de kracht zit erin om te proberen met elkaar oplossingen te zoeken en samen te leren – alleen door het samen te bedenken kom je tot ‘doe-kracht’.

Zo organiseerde een kleine groep eerst een bewustwordingscampagne onder alle 850 medewerkers over het onderwerp‘verantwoord douchen’ : met korter douchen bespaar je energie – met de ‘douchecoach’, een soort timer. Wat draagt zo’n kleine actie nou bij, denk je dan? Dat weten ze toch wel bij zo’n technische groothandel? Echter: Er eens samen bij stilstaan bleek goed en leidden tot meer motivatie voor vervolgacties in de groep. En verdubbeling van de groep. Inmiddels zijn er door veel meer ambassadeurs vele en ook grotere verbeterprojecten in gang gezet. Zo wordt het assortiment van producten verduurzaamd en op duurzaamheidsperformance inzichtelijk gemaakt en zijn er flinke kosten bespaard in logistiek. De gehele organisatie streeft er momenteel naar om maatschappelijke waardecreatie in het DNA van de organisatie te bouwen.

Cruciale vragen zoals die van Jeroen worden door heel veel ambassadeurs in onze programma’s gesteld. Deze vragen zetten organisaties bottom up in beweging en halen waardevolle ideëen en verhalen boven tafel. Het blijken in alle gevallen verhalen van mensen die niet actief eerder zijn bevraagd op hun idee hoe het bedrijf beter kan worden. Terwijl het goede ideëen zijn, die vaak direct leiden tot meer omzet, een sterkere maatschappelijke impact en trotse medewerkers. De woorden van één van de andere ambassadeurs uit dit programma: ‘Door dit programma kijk ik voor altijd op een andere manier naar mijn werk. Het is leuker zo en ik voel me waardevoller.’

There are no comments yet, add one below.

t Twitter f Facebook g Google+