Press Enter to Search

Het geheim van Ambassadeurschap

22 augustus 2013

Ruim 60 mensen kwamen op een dinsdagochtend om half 8 bij elkaar. Wat is dat toch, dacht de receptioniste? Hoe krijg je al die mensen zo gek om zo vroeg uit de veren te komen? Dat heb ik nog nooit gezien bij onze organisatie!

Een van onze opdrachtgevers kreeg deze vraag toen ze de grote groep ambassadeurs de zaal in begeleidde voor een Ontbijtsessie. De verbazing was gewekt door het tijdstip, maar ook de grootte van de groep. Normaal gesproken waren deze bijeenkomsten de standaard management meetings. ‘Maar hier liepen hele andere mensen rond!’, aldus de receptioniste. Naast enkele leden van management, waren ook een facilitair medewerker, een marketing assistent, meerdere account managers, een HR medewerker ‘and so on’ aanwezig.

Wat is het geheim dan?

Nu gaat deze update over het geheim van ambassadeurschap. Om vergissing te voorkomen, dat is niet het organiseren van bijeenkomsten op onmenselijke tijdstippen! Het is het organiseren van bijeenkomsten waar mensen vrijwillig vroeg voor uit de veren willen komen. En de enige reden dat ze dat zouden willen is dat ze er op een of andere manier beter van worden en/of er plezier in hebben. Als organisatie is dat in het begin even wennen en best spannend: stel dat er niemand komt? In de praktijk valt of staat het enthousiasme tot daadwerkelijke deelname al in het voortraject.

Is het zo simpel?

Elk ambassadeursproject begint met een analyze-fase. Daarin wordt ondermeer vastgesteld wat de ambitie van de organisatie is,  in het bijzonder op het thema dat centraal staat in de verandering. En wat de ambitie is van de mensen die al in een vroege fase als potentiele ambassadeurs worden ingeschat. Door eerst op zoek te gaan naar de ambities, wensen en behoeftes bij deze groep wordt al snel duidelijk welke activiteit kan bijdragen om ambassadeurschap te faciliteren. Simpelweg door te luisteren komt een zee van inspiratie en suggesties omhoog op welke wijze de organisatie de mensen kan faciliteren. De uitkomst verschilt per organisatie: bij de een gaat het meer over communicatie of informeren, bij de ander om een cultuurinterventies en bij een derde is er misschien meer behoefte aan inhoudelijke verdieping en uitdaging. En als de persoonlijke gesprekken in het voortraject nog niet voldoende bieden om een vervolgactiviteit op te formuleren, dan is er altijd nog het wereldwijde web: Wat zeggen de medewerkers daar eigenlijk over uw organisatie?

En nog een geheim…

Ambitie heeft niet altijd een positieve associatie: Verder gaan en meer willen, ‘Amerikaans’, aanwezig, carrière maken, soms zelf ten koste van anderen of jezelf.  Onze ervaring leert dat mensen graag willen bijdragen en bijvoorkeur aan zinvolle initiatieven. Zinvolle ambitie dus. Uit onderzoek blijkt ook dat, mede door de relatief goede welvaart (ook in tijden van crisis!) in West-Europa, het aantal mensen stijgt dat behoefte heeft om een zinvolle bijdrage te leveren (Motivaction, 2011, e.a.).  En ambassadeurs temeer, juist omdat ze zo goed weten wat er speelt, willen graag dat zaken beter of leuker worden, ook als dat niet direct leidt tot een sterke financiële plus.  Thema’s als Maatschappelijk Verantwoord ondernemen, Het Nieuwe Werken of Lean management zijn dan ook bij uitstek geschikt om ambassadeurs mee te werven. Na een goed gesprek, althans!

 

One Comment

Post Comment

t Twitter f Facebook g Google+